چرا باید حنجره خود را تقویت کنیم؟ اگر جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید تا فن بیان قوی داشته باشید و یا به یک سخنران قوی تبدیل شوید لازم است تا حنجره قوی داشته باشید، در این مقاله قصد داریم تا به شما راه های تقویت حنجره را بگویم.

6 راه تقویت حنجره

  1. خمیازه کشیدن
  2. تکرار اصوات “هام”
  3. تکرار اصوات “ای”
  4. استفاده از صامت های “ب” و “پ”
  5. تکرار حرف ” ز”
  6. تکرار و تمرین اصوات ( آ – ای – او – -َ-ِ-ُ )

1- خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن ابزاری بسیار موثر برای بازکردن پشت گلو است که گرما و حجم قابل توجهی را به صدا می افزاید. بهترین راه برای استفاده از خمیازه کشیدن این است که نفس عمیق بکشید، مانند زمانی که می خواهید خمیازه بکشید، در همان حالت بخوانید و بازدم کنید و تمرینات زیر را انجام دهید.

2- تکرار اصوات ” هام “

هام یا هامینگ با استفاده از طنین بینی و گلو ما را مستقیماً به وضوح و همچنین تقویت قدرت صوتی می رساند. ممکن است این عبارت را در ماسک صورت خوانده باشید که تقریباً همین تأثیر را دارد. بعد از آن که شروع به گفتن اصوات هام کردید، بدون ان که صدای خود را قطع کنید باید سعی کنید تا کلمات و اصوات دیگری را نیز بگوید.

3- تکرار اصوات ” ای”

در این حالت، پشت زبان کمی بالا می رود و هوا به سمت مجاری بینی هدایت می شود. برای بسیاری از مردم، اجرای صدای “ای” یا همان “e” تقریباً اولین تجربه در درک طنین بینی است. پس از آنکه شروع به تکرار اصوات ای هستید باید سعی کنید تا نت ها و یا اعداد را به ترتیب زیر بخوانید:
1-2-3-4-5-4-3-2-1 یا Do-R-Mi-Fa-Sol-Fa-Mi-R-Do

راه های تقویت حنجره
راه های تقویت حنجره

4- استفاده از صامت های “ب” و “پ”

هنگام انجام این صامت ها، فشار هوا در پشت لب ایجاد می شود. تمرکز کامل بر بیان (بیان) این صامت ها توجه را از خواندن گلو منحرف می کند. می توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند: 8-5-3-1 یا دو سلول-دو استفاده کنید. بعد از این صامت ها می توانید از مصوت استفاده کنید ، مانند: بی ، با ، پی ، پا
هر نت را با تکرار این ترکیب ها پخش کنید. از این طریق: بی بی- بی بی
در مرحله بعد می توانید تنوع را صرف کنید و آنها را ترکیب کنید: BP-BP یا BPP

5- تکرار حرف ” ز”

هنگام تلفظ حرف “ز” زبان در حالت آرامش است. از طرفی احساس می شود صدا در حال کاهش است. این امر زرونانس گلو را تقویت می کند. در این حالت می توانید ملودی های مختلف را تمرین کنید.

6- تکرار و تمرین اصوات ( آ – ای – او – -َ-ِ-ُ )

تقویت قدرت صدا به طور قابل توجهی نتیجه تقویت صداهای اصلی است. خوانندگان و سخنرانان به طور کلی دوست دارند یکی از صداهای اصلی را بیشتر از دیگران بخوانند زیرا در اجرای آن مهارت بیشتری دارند، اما این به تنهایی کافی نیست. برای تقویت سایر صداها و مصوت ها، ما یک روش بسیار ساده را به شما نشان می دهیم. بهترین تمرین خواندن و تمرین از روی یک یادداشت متنی می باشد.

راه های تقویت حنجره در طب سنتی

  • آویشن + انجیر خشک + شیر گرم
  •  لعاب عناب
  •  پرتقال و لیموترش بنوشید
  •  بِه‌دانه مصرف کنید
  • تخم کرفس تهیه کنید
  •  معجون عسل و آبلیمو میل کنید
  •  معجون شیر انجیر
  •  پیاز تنوری یا کبابی
  •  ویتامین C
  •  شربت عسل

علاوه بر تمرین هایی که در ابتدا گفتیم نوشیدن این گیاهان دارویی نیز می تواند به شما در تقویت حنجره کمک کند اما لازم است بدانید که قبل از مصرف بهتر است تا با دکتر متخصص مشورت نماید.

جمع بندی راه های تقویت حنجره

تنها خوانندگان به سلامت حنجره خود اهمیت نمیدهند، بلکه سخنرانان و مجریان نیز بسیار به فکر سلامت حنجره خود هستند و حتما باید راه های تقویت حنجره را بدانند. این افراد بهتر از مردم عادی می دانند که صاف کردن گلوی خود قبل از خواندن و صحبت کردن باعث بدتر شدن گلو می شود. زیرا صدای آنها را بلندتر و ضخیم تر می کند. هیچ چیز بهتر از استفاده از غذاهای طبیعی و آب ولرم برای تقویت حنجره نیست. شما به همین راحتی و با تمرین های مکرر می توانید حنجره خود را تقویت کنید به گونه ایی که در سخنرانی های طولانی مدت دچار گرفتگی صدا نشوید.