منظور از صدا سازی چیست؟ پس از آنکه توانستید فن بیان خود را تقویت کنید لازم است تا کمی هم به روی صدای خود کار کنید تا بتوانید بهترین سخنرانی را داشته باشید. پس باید به سراغ صدا سازی بروید. پس از بیان درست کلمات و جملات این صدای شما است که می تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. شاید پس از خواندن این جمله با خود بگوید که تنها این خواننده ها هستن که باید به روی صدای خود کار کنند، اما باید بگویم که نه اینگونه نیست و هر شخصی به عنوان گوینده، مذاکره کننده، سخنران و … باید به روی صدای خود نیز کار کند.

منظور دقیق از صدا سازی در سخنرانی چیست؟

صدا سازی به این معنی است که چگونه با صدای خود برخورد کنیم و کلمات را با زیبا ترین و شگفت انگیز ترین صدا خارج کنیم. درست همانطور که یک پیانیست تلاش می کند توانایی نوازندگی خود را افزایش دهد، او از وزن دستان خود به عنوان مهارتی برای جلوگیری از کشش و انقباض انگشتان خود استفاده می کند. یک سخنران باید همین کار را بکند تا کنترل و صدایش را بهبود بخشد.

صدا سازی یعنی چه؟

تعاریف متعددی از صدا سازی وجود دارد، اما یکی از ساده ترین آنها، تمریناتی که می توانیم برای رشد و راه های تقویت حنجره خود استفاده کنیم.

صدا سازی
صدا سازی

تاثیر رفع گرفتگی صدا در صدا سازی

ارتباط با صدا اصلا خوشایند نیست. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که صبح زود جلسه یا قرار مهمی داشته باشید و صدایتان شنیده شود. در ابتدا باید آرامش خود را حفظ نماید و سپس یک لیوان آب جوش بخورید و سپس می توانید با تمرین هایی که برای تقویت حنجره گفته شده است صدای خود را باز کنید اما اگر زمان زیادی برای این کار نداشتید شما می توانید از گیاهان دارویی برای این کار استفاده نماید و یادتان باشید که حتما تا انتهای جلسه و سخنرانی یک لیوان آب جوش کنار دست خود داشته باشید و در موقعیت های مناسب بنوشید.

ماهیت صدا چیست؟

هر موجودی توسط امواج دیگر با صدای خود قابل تشخیص است و انسانها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. صدای خوب، مهربان، احساسی، رسا، واضح و مطمئن می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند. صدا باید احساسات و عواطف مختلف را به مخاطب منتقل کند، احساسات و عواطفی مانند دوستی، غم، شادی و….

عوامل موثر بر صدا سازی چیست؟

عوامل متعددی مستقیماً روی صدای فرد تاثیر می گذارد و با شناختن آنها می توانید صدایتان را به خوبی تغییر دهید.

  1.  محیط زندگی
  2. شخصیت
  3. گوش
  4.  چابکی جسمانی
  5. سن
  6.  غذا
  7. سیگار و مواد مخدر
  8.  آلرژی
  9. سرفه
  10. رفلاکس یا ترش معده
  11. انواع بیماری ها و داروها

برای مراقبت از صدا چه کار هایی باید کرد؟

صدا سازی تنها این نیست که شما کاری انجام دهید گاهی لازم است تا کاری را انجام ندهید! لیستی از کارهای ممنوعه در هنگام صدا سازی و مراقبت از صدا برایتان آماده کرده ایم:

  •  بی وقفه گریه کنید
  •  بلند خندیدن
  • فریاد زدن
  • تغییر صدا به صورت غیر عادی
  •  زیاد صحبت کن
  • صحبت با فک بسته

تکنیک های صداسازی چیست؟

  1.  آرام و آرام صحبت کنید
  2.  کم انرژی نباشید
  3.  صدای واضح و رسا داشته باشید
  4.  قدرت و اعتماد به نفس خود را در صدای خود نشان دهید
تمرین صدا سازی
تمرین صدا سازی

تمرینات آموزش صدا سازی چیست؟

  • تمرین تنفس خوب (شکمی یا دیافراگمی)
  • سلامت جسمانی و تقویت قدرت بدنی
  •  استرس و اضطراب غیر ضروری را کاهش دهید
  • کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون
  •  ضبط صدای خود و گوش کردن به صدای خود و اصلاح ایرادات

سخن پایانی در صدا سازی

در این مقاله به طور خلاصه برای شما عزیزان راه های صدا سازی و مراقبت از صدا را گفتیم، همچنین گفتیم که اگر صدای خوبی داشته باشید به شما در یک سخنرانی بهتر کمک خواهد کرد. همچنین به عنوان نکته پایانی لازم است بگویم که داشتن روحیه خوب و شاد و سرحال می تواند در بهتر شدن صدای شما به هنگام سخنرانی تاثیر کاملا مستقیمی داشته باشد. با کمک استاد صدا سازی، محمدرضا علیمردانی می توانید بهترین صدا را برای خود داشته باشید.