فن بیان یا «Speaking Skills» به معنای توانایی در صحبت کردن می باشد. شما زمانی که بتوانید در هر لحظه و هر زمان و هر موقعیتی و با هر شخصی به بهترین شکل ممکن صحبت کنید، می توانید بگوید که از فن بیان قوی برخوردار هستید. فن بیان را میتوانید با شرکت در کلاس های آموزشی استاد محمدرضا علیمردانی یاد بگیرید!!!
شما زمانی که قصد برقراری ارتباط با شخصی را دارید باید سعی کنید به خوبی صحبت کنید که لازم است تا فن بیان قوی داشته باشید. ارتباط با دوستان خود، داشتن روابط عمومی خوب، شرکت در گفتگو ها و برگزاری جلسات مهم و … همه این موارد لازمش داشتن یک فن بیان خوب و قوی می باشد.

درک بهتر فن بیان

داشتن فن بیان تنها این نیست که شما بتوانید کلمات و جملات را بدون تپق و به راحتی تلفظ کنید، شما زمانی که بتوانید علاوه بر تلفظ درست کلمات و جملات، یک ریتم خاص و آهنگی به سخنان خود بدهید، می توانید بگوید که از فن بیان خوبی برخوردار هستید.
به طور کلی فن بیان یعنی اینکه شما بتوانید با نوع صحبت کردنتون حس خوب به فرد مقابل خود بدهید به گونه ایی که شخص مورد نظر ساعت ها با شما در حال مکالمه باشد بدون اینکه ذره ایی خسته شود.

نکته = داشتن فن بیان به تاثیرگذاری سخنان شما در فرد مورد نظر بسیار اهمیت دارد.

درک فن بیان
درک فن بیان

کسی که سخنران خوبی است، فن بیان خوبی هم دارد؟

در جواب این سوال باید گفت خیر!!! لزوما شخصی که سخنرانی های خوبی را انجام میدهد، نمیتواند فن بیان قوی و خوبی داشته باشد. اما شخصی که فن بیان قوی دارد می تواند بهترین سخنرانی را نیز انجام دهد. آیا می دانید اهمیت فن بیان در مذاکره چیست؟

لازم است بدانید که فن بیان:

  • پرحرفی کردن
  • حاضر جوابی
  • خوش صدا بودن

نیست.

کاربرد فن بیان چیست؟

  1. در جلسات
  2.  ارتباط برقرار کردن با افراد
  3.  وکیل مدافع ها
  4. بیان احساسات در زندگی مشترک
  5.  جلسات استخدامی
  6.  معلمین و اساتید
  7.  گویندگان و مجریان
  8.  مشاوران
  9.  معرفی برنامه و اهداف
  10.  گرفتن حق خود
    و ….

تاثیر گوش دادن در فن بیان چیست؟

برای داشتن یک فن بیان قوی، باید “گوش خوبی” داشته باشید. مفهوم داشتن گوش خوب این است که شما باید به شنیدن و شنیدن صدای خود و دیگران و صداهای اطراف عادت کنید، که ما آنها را “صدای طبیعت” می نامیم. توجه به صدای خود ما و صدای طبیعت به ما این امکان را می دهد که گوش خوبی داشته باشیم، به شرطی که این توجه و دقت به ادامه تمرین در رابطه شما برای دستیابی به نتیجه مطلوب تبدیل شود.

رابطه اعتماد به نفس و بیان

سعی کنید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا در صحبت کردن مهارت داشته باشید و بر دیگران مسلط باشید. تسلط بر موضوع برای ایجاد اعتماد به نفس ضروری است. شما باید این اهرم را داشته باشید. با مشاهده این مشکل، می توانید با هر ذهنیتی که به شما ناتوانی القا می کند، مخالفت کنید و خود را کاملاً مسلط و توانا بدانید، و همان ویژگی ها را در خود القا کنید و به خود بگویید: من توانا، توانا، تحت سلطه خودم هستم. من یک گوینده ماهر و خشن هستم و تحت تأثیر جو و اعتراض دیگران و حتی مزاحمت شنوندگان قرار نمی گیرم.

تعریف مفصل

هنر به معنای تکنیک است و هنر بیان به این معنی است که شما می توانید کلمات مناسب را در هر زمان و در هر موقعیتی و در حضور هر شخصی بگویید. برخی معتقدند که فن بیان به معنای فصاحت و پاسخ فعلی است. اگر چنین مفهومی از بیان اصلاً درست نباشد. منظور از فن بیان این است که می توانید با رعایت تکنیک های صحیح کلامی و همچنین بیان گویا و واضح مطالب ارزشمند و مفیدی را در اختیار مخاطب قرار دهید. به معنای ساده تر ، بدین معنی است که می توانید پیام خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برسانید. من فکر می کنم این دقیق ترین تعریف هنر بیان است.

هنر اینگونه خود را نشان داد: توانایی صحبت در هر زمان ، هر جا و در هر موقعیتی که مناسب مخاطب باشد با بیشترین تاثیر.

مفهوم هنر بیان یا همان فن بیان

در واقع این توانایی صحبت در زمان ها و موقعیت های مختلف است. اگر بیان قوی دارید، مهم نیست که کی هستید؟ شغل شما چیست؟ و تحصیلات شما چیست؟ روی بیان زیبای خود تمرکز کنید. اگر می خواهید نظر خود را به راحتی در گروه های مختلف بیان کنید، با همه خوب ارتباط برقرار کنید، همه دوست دارند با شما صحبت کنند و همراه شما باشند و روابط عمومی قوی داشته باشید، باید فن بیان خوبی داشته باشید.

سخن پایانی در رابطه با چیستی فن بیان

فن بیان چیست؟ در ابتدا به طور کامل در رابطه با چیستی فن بیان صحبت کردیم و از مزایای داشتن یک بیان قوی گفتیم. داشتن هنر بیان جز مهارت های هر شخصی به حساب می آید. داشتن فن بیان خوب و قوی با تمرین بدست می آید. فرقی ندارد که شما مدیر یک شرکت بزرگ هستید و یا یک دانشجو و یا یک کارمند و … در مرحله اول باید فن بیان قوی داشته باشید تا بتوانید با دیگران به درستی ارتباط برقرار کنید، پس هنر فن بیان را دست کم نگیرید.