همه ما می دانیم که زبان بدن یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط غیرکلامی است و چنان بر مخاطبان تأثیر می گذارد که ممکن است بلندترین صداها را نداشته باشند. زبان بدن به ویژه در جلسات و کنفرانس های مهم اهمیت دارد. اما نیازی نیست که یک گوینده مشهور یا شخص مهمی باشید تا به مهارت های زبان بدن نیاز داشته باشید. به عنوان یکی از اعضای جامعه، صرف نظر از شغل و موقعیت، باید تکنیک های رمزگذاری و رمزگشایی زبان بدن را بیاموزید. دوره های فن بیان و رابطه زبان بدن استاد محمدرضا علیمردانی را از دست ندهید.

رابطه بین بیان بدن و زبان بدن

زبان بدن یک مهارت غیر کلامی است، در حالی که فن بیان با گفتار شفاهی مرتبط است. با این حال، چگونه این دو با یکدیگر ارتباط دارند؟ ما می توانیم این رابطه را توضیح دهیم زیرا هنر بیان یک هدف است و یکی از راه های رسیدن به این هدف تقویت مهارت های زبان بدن است. در واقع زبان بدن تنها راه دستیابی به بیان خوب است. زبان بدن مانند یک نقطه ویرگول در یک کلمه مکتوب است. این باعث می شود متن زیبا تر و ظریف تر شود و همچنین درک مطلب را برای خواننده آسان می کند.

رابطه فن بیان و زبان بدن چیست؟

1. اهمیت چند ثانیه اول ارتباط و ورود به جمع
2. ارتباط چشمی مناسب
3. تاثیر دست در سخنرانی
4. بخاطر سپاردن باید ها و نباید ها
5. درست نفس کشیدن
6. حرکت صحیح سر
7. بازی نکردن با مو
8. دست در جیب نبردن
9. صاف ایستادن و خم نشدن
10. فن کوزه گری

رابطه فن بیان و زبان بدن
رابطه فن بیان و زبان بدن

1: اهمیت چند ثانیه اول ارتباط

چند ثانیه اول در سخنرانی نقش مهمی در برقراری ارتباط با مخاطب دارد. در همان چند ثانیه اول، طرف مقابل را جذب می کنید یا او را می ترسانید. شما باید شبیه فردی مطمئن باشید که تاثیر زیادی دارد. اگر برداشت شما از مخاطبان و مخاطبین شما جذاب و موثر است، می توانید به راحتی گفتار خود را کنترل کرده و کلمات خود را به راحتی مدیریت کنید. نحوه ایستادن، راه رفتن و نشستن و حتی نحوه ورود به جمع، اصول اولیه یادگیری فن بیان و زبان بدن است.

2: ارتباط چشمی مناسب

تماس چشمی یکی از اصول بیان حرفه ای و آموزش زبان بدن است. با چشمان خود، به راحتی می توانید معنای خود را واضح تر و واضح تر به طرف مقابل منتقل کنید. می توانید به او بگویید که روی کدام قسمت از صحبت های خود بیشتر تأکید می کنید و در بین مخاطبان خود می توانید به راحتی با نگاه کردن به شخصی که بیشتر می خواهید به او برسید.

3: تاثیر دست در سخنرانی

دست ها به شما اجازه می دهند آنچه را که می خواهید بگویید، شنونده بهتر درک کند. با دستان خود می توانید اهمیت کلمات خود را به خوبی به مخاطبان خود منتقل کنید. یکی از ویژگی های اصلی استفاده از دست در آموزش اصول فن بیان و زبان بدن، انرژی آزاد شده از دست است.

4: باید ها و نباید ها را به خاطر بسپارید

در ارتباط با زبان بدن و مفصل، برخی از کارها را نباید در ارتباط خود انجام دهید. شما نباید با دست، حلقه یا دکمه روی لباس بازی کنید، همچنین نباید روی یک پا قدم بگذارید یا روی یک پا تکیه دهید. هنگام نشستن نباید به یک طرف تکیه دهید. در واقع با انجام این کارها ذهن ناخودآگاه دچار حواس پرتی می شود و علاوه بر این، به مخاطب القا می کنید که به اندازه کافی به جلسه برنامه ریزی شده اهمیت نمی دهید.

5: درست نفس کشیدن

اگرچه در تکنیک های زبان بدن کمتر رایج است ، اما نحوه تنفس هنگام صحبت کردن بسیار مهم است و می تواند تاثیر زیادی بر نحوه برقراری ارتباط داشته باشد. اگر بتوانید تنفس خود را به راحتی و بدون کف زدن تنظیم کنید، کلمات شما بر روی زبان شما جاری می شود و در تنظیم لحن و لحن صدای خود قدرتمندتر خواهید بود.

6: حرکت سر

حرکت سر نقش مهمی در آموزش بیان بدن و زبان بدن ایفا می کند. زیرا با حرکات سر و گردن می توانیم منظور خود را بهتر به مخاطب منتقل کنیم. بهتر است تأکید یا مخالفت خود را بیان کنیم و تأثیر بیشتری بر عموم مردم داشته باشیم.

7- بازی نکرد با موی سر

هنگام صحبت با شخص دیگر با موهای صورت خود بازی نکنید. کمی با ادب فاصله دارد!

8- دست به جیب نبودن

اگر نزدیک شخص دیگری نیستید و جلسه شما رسمی است، بهتر است به جیب خود دست نزنید. باعث واکنش منفی دیگران نسبت به ما می شود.
وقتی با بهترین دوست خود صحبت می کنید این مورد صادق نیست. به عنوان مثال، هنگام صحبت با بهترین دوست خود، حتی می توانید آنطور که می خواهید لمس کنید یا بلند شوید.

9- صاف ایستادن و خم نشدن

خم نشو سر و سینه خود را بالا بیاورید و خود را محکم نگه دارید. همین زبان بدن می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و قوی تر به نظر برسید.

10- نکته 10 و فن کوزه گری

تماشای فیلم سخنرانی خود !!! به خاطر داشته باشید که نمی توانید همه تکنیک ها را در یک برنامه همزمان انجام دهید. اما وقت بگذارید، تمرین کنید و روش های جدیدی را برای بهبود مهارت های زبان بدن خود امتحان کنید. در آخر سعی کنید در جلسات خود از خود فیلمبرداری کنید و پس از هر جلسه به تماشای فیلم خود بنشینید و ایرادات خود را بیابید و برای جلسات و سخنرانی های بعدی اصلاح نماید.

نکته آخر

به یاد داشته باشید که هنگام سخنرانی یا مکالمات مهم با دیگران، کافی نیست که محتوای گفتار ما قوی و مفید باشد، اما نکته طلایی این است که ما می توانیم این مفید بودن را به طور موثر به مخاطبان خود منتقل کنیم. استفاده مناسب از زبان بدن در ارتباطات و گفتار کلامی می تواند به ما کمک کند بر استرس در ارتباطات مختلف غلبه کنیم، اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و با قدرت بیشتری صحبت کنیم. که یکی از دلایل اهمیت فن بیان در مذاکره و پیروزی و موفقیت ما است.