اگر کمی واقع بین باشیم متوجه خواهیم شد که استرس یک بخش کاملا طبیعی هر زندگی می باشد که غیر قابل انکار است. استرس در هنگام رانندگی، امتحان، به موقع تحویل دادن کار، سخنرانی و جلسات و … که تک تک این موارد قابل حل می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به شما بگویم که تکنیک و روش مدیریت استرس با فن بیان چگونه امکان پذیر است. در وب سایت محمدرضا علیمردانی می توانید به راحتی صدا و بیان خود را تقویت نماید.

کنترل ترس و استرس با فن بیان

بدون شک یکی از مهمترین مهارتهایی که همه می خواهند. داشتن فن بیان قوی و مدیریت استرس در هنگام مذاکرات و سخنرانی ها می باشد. استرس زیاد در فن بیان، تمرکز را از بین می برد. برای یادگیری فن بیان، باید قدرت کلامی خود را افزایش دهید و از تکنیک ها و تمرینات عمومی استفاده کنید، بدانید با چه کسی باید صحبت کنید و با هنر خود کار کنید تا همه از صحبت کردن با شما و تعیین اهداف شما در همان زمان لذت ببرند. در ادامه به شما نکات مدیریت استرس با فن بیان را خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید ….

مدیریت استرس با فن بیان
مدیریت استرس با فن بیان

نکات مهم در مدیریت استرس با فن بیان

1- پیدا کردن منبع استرس
2- دوری از استرس های بیجا و پوچ
3- نه بگویید !
4- در دست داشتن کنترل محیط اطراف خود
5- نوشتن لیست کارها
6- از شنوایی خود برای کم کردن استرس استفاده کنید
7- دوش آب سرد

نکته شماره 1 = پیدا کردن منبع استرس

اولین کار در کنترل و مدیریت استرس یافتن منبع آن است. برای یافتن منبع استرس، باید از توانایی ها، نگرش ها عادات دوری کنید. سعی کنید مهارت ها و توانایی های خود را در زمینه ای که در آن مشکل دارید افزایش دهید.

نکته شماره 2 = دوری از استرس های بیجا و پوچ

سعی کنید هر چیزی و یا شخصی که ممکن است به شما استرس بدهد را از سر راه خود بردارید و از آنها دوری کنید. در چنین حالتی خواهید دید که کم کم انرژی های منفی از شما دور میشود و شما کم کم به آرامش فکری و ذهنی خواهید رسید.

نکته شماره 3 = نه بگویید!

سعی کنید با احترام به افرادی که به شما انرژی منفی میدهند نه بگوید و از آنها در کمال احترام دوری کنید.

نکته شماره 4 = در دست داشتن کنترل محیط اطراف خود

شما می توانید قبل از شروع جلسات و سخنرانی ها، به آن مکان بروید و علاوه بر آشنایی با محیط، می توانید با دیدن برنامه پذیرایی و … کنترل نسبی بر محیط اطراف خود داشته باشید.

نکته شماره 5 = نوشتن لیست کار ها

بهترین کار این می باشد که شما به ترتیب اولویت کار های خود را یادداشت نماید. زمانی که یک لیست از کارهای خود تهیه کنید، آن وقت ذهن شما یک نظم میگیرد که باعث می شود استرس شما به میزان قابل توجهی کم شود.

فن بیان قوی برابر است با عدم استرس در جلسات
فن بیان قوی برابر است با عدم استرس در جلسات

نکته شماره 6 = شنوایی برای غلبه بر اضطراب و استرس در صحبت کردن

شنیدن در گفتار می تواند یکی از مهمترین موضوعات برای گفتار موثر و غلبه بر اضطراب باشد. سخنرانی بدون مخاطب بزرگترین خطر است، زیرا بدون شناخت مخاطب مناسب نمی توان از نیازها و خواسته های خود مطلع شد و از دستیابی به اهداف هنری رضایت خاطر داشت.

نکته شماره 7 = دوش آب سرد را حتما در برنامه خود بگذارید

قبل از یک جلسه کاری یا سخنرانی عمومی دوش آب سرد بگیرید. دوش آب سرد استرس و استرس را کاهش می دهد. این تکنیک همچنین توسط ورزشکاران حرفه ای که به طور مرتب در آب یخ حمام می کنند رایج شد. سرما گردش خون را بهبود می بخشد و هوشیاری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

جمع بندی مدیریت استرس با فن بیان

شما اگر نتوانید استرس را از خود دور کنید هرگز نمیتوانید به یک سخنران خوب و یا فرد قوی تبدیل شوید. لازمه این کار هم داشتن فن بیان قوی است. شما با مدیریت استرس با فن بیان قوی خود می توانید به راحتی بهترین سخنرانی ها را داشته باشید و در سختترین جلسات و مذاکرات شما پیروز میدان باشید. هرگز از اثر فن بیان غافل نشوید.