در مقالات قبلی در رابطه با فن بیان و اهمیت آن در زندگی خود صحبت کردیم اما حالا لازم است تا کمی بیشتر با فن بیان آشنا شویم که لازمه این کار، مطالعه بیشتر و بهتر است. در ادامه به شما به معرفی چند کتاب فن بیان خواهیم پرداخت. با استاد فن بیان، محمدرضاعلیمردانی همراه باشید.

لیست بهترین کتاب فن بیان:

  1. تقویت فن بیان، درست سخن بگویید و موفق شوید (احمد حلت)
  2. کتاب قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی (برایان تریسی)
  3. آموزش فن‌بیان(احمدرضا رسولی)
  4. هفت و نیم گام تا سخنرانی (بابک زاهدی)
  5. اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد (کریس اندرسون)
  6. آیین سخنرانی ( دیل کارنگی)
  7.  آیین سخنرانی اثر دیل کارنگی
  8. حرف بزن تا برنده شوی (برایان تریسی)
  9. قدرت بیان ( دیل کارنگی)
  10. آموزش فن بیان ( احمد حلت)

1- تقویت فن بیان، درست سخن بگویید و موفق شوید (احمد حلت)

این کتاب که توسط بنیانگذاران “بنیاد گویندگان حرفه ای ایران” به زبان ساده، موثر و مدرن نوشته شده است، می تواند راه را برای موفقیت به طور مستدل و دقیق هموار کند و با مهارت هایی که در صحبت کردن کسب میکنید، روز به روز دیگران را تسخیر کنید. در هر شرایطی که می خواهید و آنها را با دیدگاه خود تحت تاثیر قرار دهید، قدرت صحبت در جلسات را بیاموزید، دیگران را متقاعد کنید که محصول شما بهترین محصول است، از سرمایه یا در یک حلقه اجتماعی صحبت کنید و … از دستاوردهای این کتاب هستند. شما می توانید از روی کمرویی به فردی مطمئن تبدیل شوید و همچنین بیاموزید که دیگران را تشویق به انجام آنچه می خواهید کنید، موثر باشید و در نهایت آنها را متقاعد به پذیرش کنید.

2- کتاب قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی (برایان تریسی)

کتاب قدرت بیان، نوشته برایان تریسی جز کتاب هایی است که حتما باید مطالعه شود. پس از مطالعه این کتاب خواهید آموخت که در مذاکرات و سخنرانی ها با اعتماد به نفس، خوش بین و در آرامش در مقابل افراد باشید، توجه مخاطب را در اوایل سخنرانی جلب کنید، از زبان برای جلب نظر مخاطب به طور مساوی نقطه به نقطه استفاده کنید. تاکید کنید، از طنز، داستان ها، نقل قول ها و … به طرز ماهرانه ای استفاده کنید.

3- آموزش فن‌بیان(احمدرضا رسولی)

به گفته احمد رضا رسولی، کلمات، لباس های فکری و بیان زیر مجموعه ای از آداب اجتماعی هستند که نقش تعیین کننده ای در روابط اجتماعی دارند. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های چاپ هرمزد است که برای افرادی نوشته شده است که مجبورند در زندگی روزمره خود دائماً صحبت کنند و کار آنها مربوط به این ویژگی است.
این کتاب کوچک از مراحل فن بیان موثر شروع می کند و نقش ادبیات و موسیقی را در بیان تحلیل می کند. نویسنده به زبان ساده و قابل فهم، همراه با نکات و تمرینات کاربردی، به خواننده می آموزد که اگر یک بیان قوی داشته باشیم، در نهایت می توانیم نقش تعیین کننده ای در روابط اجتماعی خود ایفا کنیم.

4- هفت و نیم گام تا سخنرانی (بابک زاهدی)

کتاب هفت و نیم گام تا سخنرانی یکی از کتاب هایی می باشد که می تواند به طرز چشمگیری به شما در فن بیان و سخنوری کمک کند شما با مطالعه این کتاب خواهید آموخت:

آموزش ساخت متن سخنرانی
آموزش ساخت پاورپوینت سخنرانی
آموزش نحوه چیدمان صندلی در همایش ها
آموزش استفاده از چاشنی ها و تکنیک ها برای ارائه حرفه ای
آموزش مقابله با ترس از سخنرانی
آموزش شناخت شرکت کنندگان
آموزش ارتباط موثر با مخاطبان
و …

5- اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد (کریس اندرسون)

کریس اندرسون (مدیرعامل تد) با برخی از مشهورترین و تاثیرگذارترین سخنرانان همکاری کرده است که نتایج آنها را در کتاب اصول گفتار و گفتار در تد نوشت. در این کتاب، او همه چیز را از نحوه ایجاد محتوای گفتار تا بیشترین تاثیر را روی صحنه در اختیار خوانندگان قرار دهد. خواندن این کتاب برای هر کسی که می خواهد در کار و تجارت خود پیشرفت کند، هر کسی که می خواهد شهرت و شهرت شخصی خود را افزایش دهد، لازم است و مناسب است، هر پدر و مادری که می خواهد رابطه موثری با فرزند خود داشته باشد..

6- آیین سخنرانی ( دیل کارنگی)

دیل کارنگی نویسنده کتابهای پرفروش قرن بیستم است. کتاب مناسک دوستیابی او نیز یکی از کتابهایی است که پیشنهاد می کنم برای تغییر رابطه خود با دیگران، آن را بخوانید.
یکی از ویژگی های بارز کتاب فن بیان دیل کارنگی، نوشته شده در 1955، این است که برای هر مبحث مثالهای زیادی وجود دارد که به درک آن کمک می کند. در این کتاب، نویسنده سعی کرد نمونه هایی از سخنرانی های موفق از زمان خود را در کتاب بنویسد، به طوری که مطالب برای مخاطب قابل درک باشد..

7- فن بیان را قورت بده (مجتبی مصطفایی)

کتاب فن بیان را قورت بده توسط مجتبی مصطفایی، استاد فن بیان و مدیر مجموعه گام برتر، یکی از کاملترین و بهترین کتاب ها برای تقویت این مهارت در وجود ماست که حتی اگر هیچ نکته ای را نمی دانید فن بیان و هوش کلامی بسیار پایین همچنین می توانید با مطالعه و تمرین تکنیک های توضیح داده شده در این کتاب، قدرت بیان خود را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهید.

8- حرف بزن تا برنده شوی (برایان تریسی)

من فکر می کنم معروف ترین کتاب در زمینه آموزش فن بیان، کتاب حرف بزن تا برنده شوی اثر برایان تریسی است. به گفته برایان تریسی، این کتاب که با نام قدرت بیان نیز شناخته می شود، می تواند مفاصل شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. تریسی این کتاب را در 12 فصل نوشت که اگر گام به گام با تکنیک ها و تمریناتی که او معرفی کرده است پیش بروید، مطمئناً به نتایج مورد نظر خود خواهید رسید. پس از خواندن این کتاب ، علاوه بر تغییر نحوه صحبت، تکنیک هایی را می آموزید که می توانید از آنها برای تاثیرگذاری بر ذهن دیگران و در واقع متقاعد کردن آنها استفاده کنید.

9- قدرت بیان ( دیل کارنگی)

کتابی که می خواهم از دیل کارنگی معرفی کنم، کتاب قدرت بیان اوست. این کتاب همان نام کتاب برایان تریسی است، اما موضوعات اصلی آن کاملاً متفاوت است. در این کتاب، کارنگی نه تنها گام به گام شما را به طور کامل اصول گفتار و فن بیان را آموزش می دهد، بلکه به اصول دیگری اشاره می کند که می توانید برای جذاب ترین مکالمات برای مخاطبان به کار ببرید.

10- آموزش فن بیان ( احمد حلت)

دکتر احمد حلت، که یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین استادان ایرانی در زمینه روانشناسی و موفقیت است، کتاب بلاغی 9 فصله دکتر حالات است که مراحل کنفرانس را از ابتدا آموزش می دهد. با خواندن این کتاب می توانید قدرت بیان خود را افزایش دهید.

سخن پایانی کتاب فن بیان

کتاب های فن بیان بسیار زیاد می باشند که با مطالعه هر یک از این کتاب ها نکته ایی مجزا یادمیگیرید اما در اینجا به معرفی چند کتاب فن بیان پرداختیم که تنها 10 تا از بهترین ها را بررسی کردیم. این 10 کتاب آنقدر جذاب و البته دارای محتوای قدرتمند هستند که خواندن همه آنها به تنهایی می تواند مهارت های بیان شما را تا حد قابل قبولی افزایش دهد.